Thursday, January 26, 2012

Kelulut (Trigona terminata) domestication


Assalamualaikum,

Pagi yang cerah membuatkan mood untuk menulis tentang kelulut lagi.Walaupun bahasa aku ni tak la nak cantik sangat tapi harap-harap faham..Cuti raya cina tahun ini berkesempatan untuk balik ke kampung. disamping merindui kampung halaman dapat juga jumpa dengan mak dan ayah..Kadang-kadang pelik jugak bila ada orang yang tak nak balik kampung jumpa mak ayah dia..apa la..sibuk lagu mana pun kena balik jumpa..Baru berkat hidup ni..

Otw balik kampung, macam biasa la jem dia hangpa semua tau..dalam berita dah keluar..habis2 kuar ikut jalan biasa, keluar tol bukit bukit tagar lalu felda sungai tengi, felda soeharto dan terus ke behrang..Alhamdulillah sampai awal jugak.Time cuti-cuti banyak betol kenduri di kampung..memang terbaik..

Baik berbalik kepada tajuk di atas. Kat rumah tok aku( sekarang rumah mak lang) ada satu sarang kelulut (terminata)..Jenuh aku dok pikir lagu mana nak amik. Nak kerat kang satu pokok tumbang. Jadi aku ikhtiar untuk buat lubang sikit. dengan bantuan pak lang boleh la aku buat sikit..tapi pelik sarang yang aku sangka ada takda kat situ..dan seterusnya aku terus potong bahagian yang reput tu..rupanya kat situ sarang dia..aduhhhh sekali aku terpotong brood dia la plak..then dengan kepakaran yang ada aku transfer kelulut dalam kotak yang aku buat..mula-mula susah jugak nak buat tapi, lama2 aku tengok ok..sampai kena aku buh sarang tu dekat tangga la nak bagi dia masuk..

2 hari aku biar kat situ..lama2 aku tengok dia masuk pastu aku bawak lari kat bawah pokok manggis..sampai sekarang aku tak tau apa jadi kat depa..aku harap Allah tolong tengokkan depa tue...bukan apa takut semut je..ada semut habis la sarang aku tu..nanti aku cerita balik apa yang jadi bila aku balik kampung tengok ....

No comments:

Post a Comment