Tuesday, December 13, 2011

Pollinator house aka Rumah pendebunga

Assalamualaikum, ini lah rumah pendebunga tempat aku bekerja siang malam..biarpun orang kata aku rilek je di sini sambil makan durian..hahaaha...ada aku kesah..ok kita formal balik.. Pada asalnya ianya telah dicetuskan oleh Dr Norowi, aku ni meneruskan je apa yang patut..Kalau lihat kecik je rumah ni..besar bilik je..namun begitu fungsinya sungguh besar..Sebagai satu pusat untuk menyelidik kelulut di sini ia juga satu sumber agen pendebunga bagi kawasan buah-buahan di sekitar kawasan.Kalau dulu durian yang ada disini hanya didebungakan oleh kelawar, kelulut sudahpun membantu sekali sebagai agen pendebunga.. Bukan nak membanggakan kelulut tetapi memang ilham untuk mendebunga itu datangnya dari Allah..Dalam Al quran telah pun di sebut sebagai arahan kepada Lebah aka kelulut. Petang-petang berderu kelulut di bunga durian..tengok gambar kalau tak percaya...kalau tak percaya ada aku kesah...hahahahahah.. Sapa-sapa nak mai boleh je..datang la, sambil-sambil boleh sedut madu kelulut...

No comments:

Post a Comment