Thursday, December 15, 2011

Technology transfer di Yan...(Kelulut)

Alhamdulillah syukur kerana berkat usaha selama ini berjaya dimanfaatkan untuk orang lain. Satu projek di bawah geran GEF telah memohon kepada aku untuk meletakkan kelulut di Yan sebagai salah satu langkah untuk menggunakan ecosystem services sebagai penyelesaian dalam membangunkan pertanian. Mungkin yang tidak tahu bahawa kelulut dari spesis (Trigona itama)
) merupakan satu spesis yang boleh di domesticated di kebun-kebun, ladang-ladang dan stable kuda-kuda..hahahaha yang ke tiga tu saja ja bagi riauuu sikit...Berbalik kepada projek ini, bagi aku ia adalah satu usaha yang baik. Dari kajian yang dilakukan oleh Dr Suri Roowi di MARDI satu penemuan yang amat menggegarkan aku rasa. Kandungan fenolic dalam madu kelulut amat tinggi berbanding dengan madu lain-lain. Aku tak heran sebab memang dah disebut dalam Al- Quran pun. Dan satu lagi penemuan yang rasanya satu dunia dah tahu iaitu kandungan flavonoids dalam madu kelulut. Seperti mana diketahui kandungan ini boleh mengubati penyakit katarak mata..(ye la kot aku pon tak test lagi,,ini orang veneuzela yang cakap) Menariknya di Yan ni adalah kawasan sekitarnya penuh dengan spesis-spesis yang disukai oleh kelulut..Sumber propolis adalah dari pokok Garcinia ke ataupun manggis.Selama ini kita tahu bahawa minuman monavi ke nama dia dibuat ubat..Minuman yang dibuat dari kulit manggis tak salah..Tetapi kelulut menggunakan resin ataupun getah dari pokok manggis ini untuk membuat propolis di dalam sarang..Menarik di sini. Namun begitu terdapat satu pokok durian di sini menjadi tempat bersarang bagi spesis Trigona thoracica( lihat gambar)..kekuningan di pintu masuk adalah kerana resin ataupun propolis yang di ambil dari pokok manggis yang terdapat di sekitar sini.. Satu lagi yang boleh aku katakan menarik sebab orang-orang di sini mempunya TK mengenai madu kelulut yang mana mereka kata ianya lebih panas..Tapi bagi aku ianya lebih masam, namun begitu orang tidak tahan akan sakit perut kalau makan..emmmm ntah la nak cakap macam mana. Thats all for today

No comments:

Post a Comment