Monday, December 12, 2011

Penternakan Kelulut

Secara khususnya penternakan kelulut telah di mulakan secara rasminya pada 2011 di MARDI, dialog mulanya "mie jom kita pecah koloni nak? aku kalo tak da geng tak brapa best nak buat" then i said ok..bermulalah satu pembaharuan di Malaysia..namum begitu ada juga suara-suara sinis di belakang yang mengatakan "emm its true?" i said come and see at pollinator house.. Serba sedikit mengenai pollinator house ataupun rumah pendebunga..mulanya hanyalah sebuah stor...tandas pun tadak..dah la atas bukit..kalo nak terkucil tatau la nak p mana..kalo jantan ok lagi tapi makcik kalu...hahah bak kata nabil lu pikir la sendri...hahahaha..emm sekarang udah besor yela setelah mengemis sana sini dapat la tandas.. Syukur sebab ada orang yang nak tolong..kalau tak..memang bertaburlah baja di gene bank durian itu...dan aku bersyukur sekali lagi sebab rumah pendebunga telah dibesarkan dengan adanya 2 bilik pegawai dan 1 bilik pengeringan...Alhamdulillah.. Berbalik pada penternakan kelulut, jenuh juga pada mulanya..kerja aku waktu tue hanya amik gambar hari-hari untuk tengok perkembangan kelulut yang telah di ternak..syukur 90% menjadi...dari hanya 15 koloni kami sudah ada 100 koloni..Tapi itu pun orang cakap aku tak buat kerja..pada aku biarlah sapi yang dapat nama..mungkin Allah nak mengajar aku lagi.. Cukup rumit untuk menternak kelulut pada mulanya,..tapi dah lama-lama senang aje yob...hehehehe... Akhir sekali tq pada semua yang terlibat...Hj Hamdan terutamanya...kita tak menang MSTE aritu takpa..nanti kita cuba lagi...belum rezeki kita lagi sekarang...mungkin kalau kita menang kita akan ujud...percaturan Allah itu lebih baik...

1 comment:

  1. Macamana nk pcah koloni tu? Berapa kerap boleh buat pecahan tu? Mcmana dengan ratu?

    ReplyDelete