Thursday, January 5, 2012

Stingless bee aka kelulut di Sabah

Assalamualaikum, Pada Disember yang lepas saya berkesempatan untuk ke negeri bawah bayu iaitu Sabah..Menarik di sini kerana tempat-tempat yang begitu mendamaikan dan suasana yang bagus. Namun begitu hasrat utama adalah untuk bercuti, bukan untuk melihat apatah lagi mencari kelulut..tapi sudah dasar meminati kelulut, jadi jika ada kelulut itu yang utama. Destinasi pertama saya menjumpai kelulut adalah di Pekan Nabalu. Pada mulanya buat-buat tak nampak je. Tapi apa kan daya rasa bersalah pulak bila tak tahu spesis apa yang ada di situ. Dengan adanya landskap bunga-bungaan yang banyak, sudah tentu menaikkan keghairahan kelulut untuk mencari nektar di situ..Antara spesis yang dijumpai adalah spesis Trigona terminata (gambar)
Trigona itama, Trigona spp...sebab tak tengok betul-betul masa ni..kecik sangat,buku id pon tak bawak...hehehehe Menariknya kerana kalau di semenanjung spesis ini berada pada kawasan yang sederhana tetapi di Sabah ia boleh berada pada ketinggian pekan Nabalu( tak tau tinggi dia berapa)..Setelah berjumpa kelulut di pekan nabalu, sekali lagi aku jumpa di kawasan zoo lok kawi..Tapi aku rasa orang mesti fikir aku ni rubbish sebab depa pelik aku dok amik gambar kelulut..ok apa sebenarnya..dah namanya pun zoo mesti la ada hidupan liar termasuklah kelulut..kan kelulut tue wild pollinator..hahahaha..Antara suara yang aku sempat dengar..ish apahal dia dok tangkap gambar besi tue..(actually masa tue ada kelulut di kawasan rail besi)..aku dok tangkap depa rasa pelik...hahahahaha...ok pa pengalaman aku sebagai pen peg hidupan liar selama setahun dah buat aku jemu tengok badak, rimau, gajah beruang etc..lain la kalo ada yang pelik2...orang utan lagi la..aku pun masa belajar dulu depa panggil budak hutan.. Berbalik pada cerita kelulut tadi..jika dilihat kelulut yang kecil di sana mempunyai corong(pintu masuk)yang besar berbeza di semenanjung yang kecil..bak kata orang kecik poket kecik la belanja..mandai ja aku...hahha...but its real..from the record i have found Sabah has one species of melipona..so thats its the mission to me to find it..hope its come true..oh yeah..(actually peninsular only has Trigona species) melipona its similar to trigona but different in some part... Thats all for to day..tulis banyak pun bukan hangpa nak baca habis..lenguh jari..hahahaha

2 comments:

  1. www.rojnolkelulutsabah.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. silalah melawat blog kami , www.rojinolkelulutsabah.blogspot.com.terima kasih.

    ReplyDelete