Monday, March 5, 2012

Trigona mellina dan OAG

Assalamualaikum,

Hari ni ada meeting di thistle, smbil2 aku tgh bosan ni aku tulis la sket2 sebab nagntuk pun satu hal..baik orang dah marah kt aku, takda cita lain ka..asyik2 kelulut je..hahahaha aku peduli apa..dah aku minat aku tulis la..

Trigona mellina...nama sedap je kan tapi orang kata nama seindah rupa...memang kalo tengok dari segi morphology memang cantik..warna keorengan(betul ka ayat ni)..tapi mcm ni la slalu rupa dia...memang cantik. kalau ikut berbeza sikit sahaja dengan atripes yang mana hind tibia kehitaman. macam tu la rupanya..tapi ada satu cerita menarik masa rnd mellina ni..

Untuk mencari aku n hj hamdan ke simpang pulai..sampai ke gerai oag tu...aku tanya la "kak mana bleh saya cari pendek, jambang?" eh mana ada orang asli nama begitu(mengikut bahasa orang asli)..dia diam ja pastu..sebelah gerai tu ada sorang kakak..perghhh rambut blonde( dalam hati sejak bila org asli pandai blonde???pelik..tiba2 dia sembang dengan aku..eh cakap mcm org sabah..ayat dia yang aku tak tahan (ahhhh orang asli sekarang tidak berani, penakut masuk hutan....)hahahahahah siot je ayat dia..


nampak tak gambar mellina ni..cantik kan...ok la kot cerita aku arini...saja je nak bg hangpa kenal kelulut..nak bgtau tak semua kelulut warna hitam.....

3 comments:

  1. Assalamualaikum..nama saya adi..from java,indonesia..saya juga sedang mempelajari spesies trigona,hanya punya trigona laeviceps&itama, saya ingin memiliki t.mellina ini,jika berkenan berapa harganya per stup...mohon jangan terlalu mahal..dikarenakan saya masih tahap belajar,bukan untuk bisnis :) wassalamualaikum email saya adhie.achonk@yahoo.com

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam,
    Adi buat pengetahuan ini adalah spesis di dalam tanah, dan saya masih belum ternak untuk madu.Tetapi lebih kepada agen pendebungaan. Untuk menjual tu saya katakan saya tidak pernah menjual koloni pun.Mungkin ada nanti saya bagi tau

    ReplyDelete
  3. assalammualaikum, Asan dari Sabak Bernam.
    pernah try method di link;

    http://www.aussiebee.com.au/abol-003.html

    what better than one colony? two colonies.
    setakat ni Itama je yg dijumpai...

    ReplyDelete